zin: animo genoegen smaak voorliefde wens betekenis begrip gevoel gezindheid frase stemming


14.5.13

een onbekend syndroom


in ons luimt de dood
ingebed in onze genen
zoveel kernen zoveel zaad

de doder is eruit gehaald
de duivel is au au gebleven
dit warme leven staat in brand
hij bijt en krampt
duwt en stampt
een ezel of een botte stier
de rode stinkend als
een geitenbok stotend
met zijn horens

speelt met de riek
priemt in je ingewand
doet je de duivel aan
inferno in de onderbuik
floept te voorschijn uit zijn doosje
piept naar buiten uit de aars

en in de wolken kijkt
het domme gezicht
van een god

het is wachten
op de nieuwe heilige
die heidenen bevrijdt
schriel meisje la flaquita
benig in haar kanten kleed
ooit zal ze welkom zijn
santa muerte




© lieve de vos
14 mei 2013

5 opmerkingen:

  1. Dag lieve, is dit de verborgen, ware,kant van het Mariabeeld van Halle?
    Hoe dan ook, chapeau!
    Hou je goed,
    Nadja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, Nadja, dat is een goeie!

    Tja, wie weet waar ligt de oorsprong van die zwarte Lievevrouwen (er bestaan er meerdere)... Het zijn oeroude volksdevoties.

    Deze Santa Muerte wordt vereerd in Mexico en - in toenemende mate - in de Verenigde Staten. De katholieke kerk is hier nogal boos om.
    Het is vooral een heilige voor arme mensen, outlaws en criminelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nogal veel lichaamsdelen,en veel werkwoorden. Moet bekennen dat de inhoud mij misschien wel ontgaat? Er zit alleszins vaart en ritme in (ik zal de volgende dagen moeten terugkeren en het gedicht opnieuw lezen)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb nog eens door je blog gesurft, bij sommige gedichten bleef ik langer talmen dan andere, maar wat heb je toch een opmerkelijke en mooie verzameling gedichten bijeen geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, dank je Roos! Ik heb de goegemeente nog niet weten te overtuigen, geloof ik, te oordelen naar het bezoek dat hier komt ;-)

    Wat dit gedicht betreft: ik weet niet of het zo moeilijk is, dat kan ik zelf niet goed beoordelen. Als je naar de 'labels' kijkt (en bovendien over wat achtergrondinfo beschikt) moet het toch duidelijk zijn?

    Ik las een interessante recensie op De Contrabas, van het boek 'Zwarte zon, Code van de hermetische poëzie', van Paul Claes. Zou ik graag eens lezen :-)
    http://vantilt.nl/detboek.aspx?Boek_ID=368

    BeantwoordenVerwijderen